EMIGRACJA - PROGRAMY RZADOWE I STATYSTYKI
Minister oglosil program imigracyjny na rok 2002 -
03
Troche statystyki migracyjnej za rok 2001/2002 (do
konca czerwca 2002)
Olimpijski maraton trwa
|
Minister oglosil program imigracyjny na rok 2002 -
2003 |
8 maja 2002 pojawila sie w prasie informacja o tym, ze Minister d/s Imigracji
oglosil program na nastepny rok, czyli 2002 -
2003 (chodzi o okres od lipca 2002 do czerwca 2003, australijski rok finansowy).
Najciekawsze punkty tego programu podaje w punktach ponizej. Jest to moje wolne
i skrocone tlumaczenie, zachecam do
odwiedzenia linku podanego na koncu opracowania.
Punkty programu:
-
Australia planuje przyjac 100 - 110 tysiecy imigrantow. Bedzie to liczba
najwieksza od 10 lat. Jak sie szacuje imigrantow
przybedzie o kilkanascie tysiecy wiecej niz w roku 2001 - 2002, ktory zamknie
sie liczba okolo 93 tysiace.
-
Glownym celen programu nadal jest ekonomiczny i spoleczny rozwoj Australii,
dlatego najwiekszy wzrost zaklada sie w
kategoriach imigrantow wykwalifikowanych (skilled stream). Przybedzie ich
60.700, w porownaniu z 53.500 w roku
poprzednim. Kategorie pracownikow wykwalifikowanych stanowia coraz wiekszy
procent ogolnej liczby imigrantow. Obecnie
ma to byc 58%, podczas gdy w roku 1995 - 96 bylo tylko 29%.
-
Poziom 100 - 110 tysiecy zostanie utrzymany przez najblizsze 4 lata, o ile nie
nastapia jakies wyjatkowe okolicznosci. Taka dlugofalowa polityka pozwoli lepiej
przewidywac trendy populacyjne.
-
Ostateczna liczba imigrantow (pomiedzy 100 a 110 tysiecy) zalezec bedzie od:
-
liczby zgloszen w kategoriach "na zadanie", czyli malzonkowie,
narzeczeni, dzieci, pracownicy
nominowani przez pracodawcow, przedsiebiorcy
-
popularnosci kategorii zwiazanych z imigracja w poszczegolne rejony Australii,
ktore maja na celu osiagniecie
bardziej rownomiernego rozproszenia imigrantow po calym kraju
-
wystepujacych w Australii brakow w poszczegolnych kategoriach zawodowych i
zdolnosci kraju do
przyciagniecia odpowiednich specjalistow
-
dostatecznej liczby aplikantow reprezentujacych wysoki standard w kategoriach
pracownikow
wykwalifikowanych
-
Polityka imigracyjna prowadzona przez poprzednie 6 lat miala pozytywny wplyw
na poziom zycia w Australii oraz na budzet
panstwa. Stalo sie tak dzieki polozeniu nacisku na imigrantow - pracownikow
wykwalifikowanych oraz na podwyzszeniu
wymogow w stosunku do kandydatow. Dzieki temu dzisiejsi wykwalifikowani
niezalezni imigranci (skilled independent) sa:
-
mlodsi - 63% aplikantow glownych jest w przedziale wiekowym 18 do 29 lat (w
roku 1994 - 95 bylo to 51%)
-
lepsi w angielskim - 90% uzyskuje najwyzsze wyniki na testach jezykowych (w
1994 - 95 bylo to 83%)
-
o kwalifikacjach bedacych najbardziej Australii potrzebnych - 40% ma zawody z
listy MODL
-
niemalze 50% uzyskalo swoje kwalifikacje zawodowe w australijskich szkolach i
uczelniach
-
Od 8 maja 2002 wymagana
liczba punktow w kategorii pracownikow
wykwalifikowanych niezaleznych zostaje podwyzszona
o 5 punktow, do 115. Ma to na celu dalsze zwiekszenie korzystnego wplywu jaki ma
na Australie ta kategoria.
Ma to rowniez zwiekszyc atrakcyjnosc obecnych (i innych mozliwych w przyszlosci)
zachet do osiedlania sie imigrantow w
mniej zatloczonych rejonach kraju.
-
W opracowaniu sa dalsze inicjatywy majace zwiekszyc naplyw
pielegniarek/pielegniarzy do Australii
-
W "strumieniu" rodzinnym dostepnych bedzie 43.200 miejsc, czyli o 5000 wiecej
niz w roku 2001- 02.
Do powyzszego
programu dolaczono 6 zalacznikow:
Zalacznik 1
Sa to wykresy pokazujace ilosc imigrantow przyjetych przez Australie w latach od
1983/84 do 2002/03 oraz proporcje
pomiedzy strumieniami rodzinnym i pracownikow wykwalifikowanych.
Wynika z nich ze:
-
Obecny poziom liczby przyjetych imigrantow zbliza sie do najwyzszych
osiagnietych w historii wartosci, z lat 1987 - 1990,
kiedy to naplywalo do Australii okolo 130 tysiecy ludzi rocznie. Dla porownania,
wartosci najnizsze, to okolo 55 tysiecy w roku
1983 - 84 oraz okolo 60 tysiecy w roku 1993 - 94.
-
Kategoria rodzinna wyraznie traci pole na rzecz kategorii pracownikow
wykwalifikowanych. W roku 1983 - 84 strumien
rodzinny stanowil 80% calej imigrujacej do Australii populacji, a potem mozna
zauwazyc stala tendencje spadkowa (z
wahnieciami w latach 1992 - 97) az do 40% w roku 2002 - 03
Zalacznik 2
Daje pojecie o liczbach imigrantow w poszczegolnych kategoriach.
Na rok 2002 - 03 planuje sie przybycie imigrantow w nastepujacych kategoriach
(ilosc osob):
malzonkowie
|
32.200 |
narzeczeni
|
4.800 |
dzieci
|
2.700 |
rodzice
|
500
(plus ewentualnie 4000) |
inni krewni
|
2.500 |
partnerzy
homoseksualni |
500 |
wykwalifikowani,
sponsorowani przez rodzine |
10.500 |
wykwalifikowani
niezalezni |
32.200 |
nominowani przez
pracodawce/sponso-
rowani przez dany region itp |
9.800 |
przedsiebiorcy,
biznesmeni |
8.000 |
nadzwyczajne
talenty |
170 |
kategoria
specjalna |
1.100 |
Uwaga - moje tlumaczenia moga byc
niedoskonale, prosze siegnac bezposrednio do
zrodla.
Zalacznik 3
Sa to rozwazania na temat wplywu roznych czynnikow, a w tym poziomu imigracji,
na populacje Australii.
Migracja odbywa sie w dwie strony - do Australii i z Australii. Na populacje
wplywa roznica tych dwoch wielkosci, czyli migracja netto (NOM - net overseas migration).
Zaobserwowano, ze ruchy ludnosci w latach ostatnich bardzo przybieraja na
intensywnosci i powstaje pytanie, czy zjawisko to
utrzyma sie juz na stale. Bierze sie tu pod uwage bardzo rozne czynniki. Na
przyklad:
-
Na przelomie lat 2001/2002 nastapil znaczny wzrost liczby rezydentow
przebywajacych w Australii na zasadzie
dlugoterminowej wizy dla przedsiebiorcow. Tlumaczy sie to globalnym spadkiem
aktywnosci ekonomicznej (i stosunkowo
dobra kondycja gospodarki australijskiej).
-
Zmiany w przepisach dajacych Nowozelandczykom dostep do australijskiej pomocy
socjalnej (na niekorzysc dla nich),
polaczone z notowanym ostatnio wzrostem gospodarczym Nowej Zelandii, moze
obnizyc liczbe przybyszow z Nowej Zelandii
do Australii.
-
Osoby z australijskim wyksztalceniem / wyszkoleniem, wciaz sa bardzo
atrakcyjne dla firm dzialajacych za granica, co
napedza emigracje tych osob z Australii
-
Z drugiej strony, strumien studentow zagranicznych uczacych sie w Australii
ciagle rosnie, a sa oni waznym zrodlem
potencjalnych stalych rezydentow w Australii.
-
Australijska ekonomia wyglada niezle na tle innych krajow. Ma to duze
znaczenie w zwiazku z pojawiajaca sie konkurencja,
glownie ze strony wielu panstw europejskich, zabiegajacych o wykwalifikowanych
pracownikow, w zwiazku ze spadkiem
wlasnej populacji i liczby ludzi zatrudnionych w gospodarce.
Szacuje sie, ze gdyby przez nastepne lata utrzymac poziom imigracji z roku 2001
- 02 (czyli 93 tysiace osob), to migracja netto
wynioslaby okolo 80 tysiecy rocznie, a w roku 2050 populacja Australii
siegnelaby 25 milionow.
Natomiast, gdyby utrzymal sie on na poziomie z roku 2002 - 03 (czyli srednio 105
tysiecy), to migracja netto bylaby na
poziomie 100 tysiecy rocznie, a w roku 2050 Australia mialaby 27 milionow
mieszkancow.
W rozwazaniach tych bierze sie tez pod uwage spadek plodnosci kobiet (do 1,65 w
roku 2012) oraz wzrost sredniej dlugosci
zycia, o jeden rok, co kazde dziesiec lat.
Zalacznik 4
Wplyw migracji na budzet panstwa i na ekonomie.
Opracowane na ta okolicznosc modele obliczeniowe wskazuja, ze zachowanie obecnej
wersji programu imigracyjnego do roku
2007 - 08, wraz z utrzymywaniem nacisku na przyjmowanie ludzi z wysokimi
kwalifikacjami, pozwoli osiagnac:
-
podwyzszenie standardu zycia kazdego Australijczyka o 344 A$, gdyz wydatki
konsumpcyjne wzrosna o 7,2 miliardow A$ w
porownaniu z rokiem 1995 - 96. (Rok 1995 - 96 byl rokiem w ktorym obecna ekipa
rzadzaca, liberalowie, podjela pierwsze
reformy programu migracyjnego. Stad jest tak czesto przyjmowany za podstawe
roznych porownan.)
-
wzrost zatrudnienia o 0,86%
-
wzrost wplywow do budzetu panstwa o 4,3 miliardow A$, glownie za sprawa
imigrantow w kategorii pracownikow
wykwalifikowanych
Zalacznik 5
Migracja do poszczegolnych stanow i regionow Australii.
W ciagu ostatnich 5 lat, rzad federalny w scislej wspolpracy z rzadami stanowymi
i wladzami regionalnymi, opracowywal szereg
machanizmow majacych zachecic imigrantow do osiedlenia sie w poszczegolnych
rejonach kraju. Glownie chodzi o bardziej
rownomierna dystrybucje imigrantow po calym kraju.
Mechanizmy te maja dac wladzom stanowym i regionalnym sposobnosc do wplywania na
ilosc i profil imigrantow
przybywajacych na ich teren.Rowniez firmy na terenie danego regionu, dzieki mozliwosci sciagniecia
wykwalifikowanych pracownikow, beda mialy lepsze
warunki do rozwoju.
Mechanizmy te pozwalaja, aby wykwalifikowani pracownicy byli sponsorowani przez
pracodawcow, przez wladze stanowe lub przez
rodziny. W przeciagu ostatnich 5 lat wydano okolo 15 tysiecy wiz tego typu. Z
tej liczby 40% imigrantow przybylo do stanu
Victoria, a 25% do Poludniowej Australii.
Mechanizmy te skonstruowano w oparciu o badania, ktore wykazaly, ze sa 3
czynniki, ktore najbardziej wplywaja na decyzje
migrantow dotyczace osiedlenia sie: miejsce zamieszkania rodziny, dostepnosc
pracy i sposobnosci biznesowe.
Mechanizmy staja sie coraz bardziej dojrzale i rzad federalny rozwaza
wprowadzenie szeregu ulepszen, w celu zwiekszenia
ilosci wiz w tej kategorii. Prowadzone sa na ten temat konsultacje ze stanami i
innymi organizacjami. Ulepszenia te beda
prawdopodobnie sprowadzac sie do:
-
szerszego niz do tej
pory wykorzystania istniejacej juz bazy danych o kwalifikacjach
potencjalnych migrantow (skill matching database)
-
polepszenia efektywnosci obecnego systemu sponsorowania przez stany
-
zmian dotyczacych kategorii ogolnej pracownikow wykwalifikowanych (general
skilled migration category), a w tym:
-
dodatkowe 5 punktow dla studentow zamorskich, ktorzy uzyskali kwalifikacje
zawodowe dzieki, co
najmniej 2 letnim, studiom podjetym w kampusie zlokalizowanym w Australii
regionalnej, czyli poza najwiekszymi
miastami kraju
-
przedluzenie do 2 lat wymogu studiowania w Australii (nie wiem, czy ten pomysl
zostal ostatecznie wprowadzony w zycie)
-
umozliwienie sponsorowania i nominowania lekarzy i pielegniarek przez
regionalne urzedy sluzby zdrowia
-
przedluzenie wiz tymczasowych dla lekarzy do 4 lat, jesli pracuja na terenie o
duzym zapotrzebowaniu
-
umowy o prace (chodzi o jakies umowy zbiorowe)
-
ogolne propagowanie wiedzy o kategoriach imigracji regionalnej i zachety do
korzystania z nich
Dodatkowe usprawnienia systemu beda tez dotyczyc przedsiebiorcow / biznesmenow,
w celu zachecenia ich do osiedlania poza
najwiekszymi miastami Australii, a szczegolnie poza Sydney. Sprawa jest wciaz
dyskutowana.
Najprawdopodobniej nowe inicjatywy beda zawierac:
-
ustanowienie jasnego, dwu-etapowego procesu imigracyjnego dla przedsiebiorcow,
to znaczy, etap I - wystawienie wizy
tymczasowej, dla przygotowania i zalozenia biznesu i etap II - wystawienie wizy
pobytu stalego, dopiero po rzeczywistym
rozruszaniu interesu.
-
wiekszy nacisk na sponsorowanie takich wiz przez poszczegolne stany.
Lagodniejsze kryteria i znaczne ulatwienia dla
sponsorowanych przedsiebiorcow.
Spodziewane korzysci to:
-
rownomierne rozlokowanie imigrantow biznesowych po kraju
-
ograniczenie mozliwosci nieuczciwego wykorzystywania systemu, jako ze wiza
pobytu stalego zostanie wystawiona dopiero
po rzeczywistym rozwinieciu planowanego biznesu, a nie na slowo
Zalacznik 6
Minister bedzie wspieral przyjazdy pielegniarek.
Zarowno w kategorii wiz na pobyt staly, jak rowniez pobyt czasowy, podania
zlozone przez pielegniarki beda mialy priorytet w
rozpatrywaniu. Czas rozpatrywania zostanie skrocony.
Tym samym pielegniarki uzyskuja takie pierwszenstwo, jakim obecnie ciesza sie
aplikanci wyjezdzajacy do osrodkow
regionalnych Australii oraz specjalisci IT
Teksty oryginalne znajdziesz pod adresem:
www.minister.immi.gov.au/media_releases/media02/r02030.htm
powrot
do gory
|
Troche
statystyki migracyjnej za rok 2001/2002 (do konca czerwca 2002)
|
W sumie w roku 2001/2002 przybylo do Australii 93 tysiace imigrantow, a w tym
53 530 imigrantow w kategorii pracownik wykwalifikowany. Bylo to o 9 tysiecy
wiecej niz w roku poprzednim i az o 20 tysiecy wiecej niz dwa lata temu.
Minister d/s Imigracji powiedzial, ze imigracja ma decydujace znaczenie dla
przyszlosci Australii i rzad podejmuje wysilki, aby zachecic jeszcze wiecej
wysoko wykwalifikowanych migrantow - "Nasz kraj bedzie lepszy i silniejszy,
dzieki ich (migrantow) decyzji o przyjezdzie tu".
Nowa Zelandia jest najwiekszym zrodlem migrantow, ale obecnie nie jest
juz brana pod uwage w zestawieniach liczbowych.
KRAJ |
% wszystkich migrantow |
Brytania |
16,0 |
Chiny |
9,8 |
Indie |
8,0 |
Afryka Poludniowa |
7,6 |
Indonezja |
6,0 |
Udzial procentowy migracji z Brytanii mocno sie zmniejsza. W dekadzie
1980 - 90, wynosil on 21%, a obecnie "tylko" 16%.
Chiny sa obecnie na drugiej pozycji, a oznacza to, ze w zeszlym roku
osiedlilo sie w Australii 9 tysiecy Chinczykow. Najwiecej Chinczykow przybywa w
kategorii rodzinnej.
Afryka Poludniowa - zanotowano duzy przyrost emigracji z tego kraju.
Dla porownania, w latach 1980 -90 Poludnoiwi Afrykanczycy stanowili tylko 2,7 %
przybyszow do Australii.
Dane powyzsze pochodza z krotkiego artykulu z prasy codziennej - koniec lipca
2002.
powrot
do gory
|
Olimpijski maraton trwa
|
Na poczatku czerwca 2002 znalazlem w prasie ciekawa notatke. Oto skrot:
W przeciagu niemalze 2 lat, od czasu kiedy Olimpiada w Sydney zostala uznana
za najlepsza z dotychczas zorganizowanych, 57 oficjalnych gosci Olimpiady
"wypowiedzialo sie" podobnie o zyciu w Australii.
Wizy oficjalnych gosci olimpijskich byly wazne do 1 listopada 2000, lecz 57
sposrod nich wciaz przebywa w Australii, nielegalnie. Sadzi sie, ze ukrywaja sie
oni wsrod swoich przyjaciol i rodzin i pracuja na czarno.
Sposrod tych 57 "maratonczykow", 23 to sportowcy, 9 to dzialacze, 14 to
pracownicy mediow, a 11 to oficjalni goscie.
21 "maratonczykow" pochodzi z Europy. Czynniki rzadowe oswiadczyly, ze
najwiecej europejskich przestepcow (wizowych) to Hiszpanie, ktorych az 6
przebywa nielegalnie w Australii do dnia dzisiejszego.
powrot
do gory
|